EKO nebo EKO?

Dnešní článek bych ráda pojala jako soubor mých názorů na několik hodně diskutovaných témat v poslední době. Jsem totiž hrozně zmatená a chci vědět, jestli jsem sama nebo ne.
Ještě vůbec nevím, jak kvalitní to bude článek, jelikož mám toho na srdci hodně a nevím, jak to ventilovat.

Zkrátka jde o to, že všude se teď mluví o tom, že bychom měli být více ekologičtí a více se zajímat o životní prostředí. Také bychom ale měli být ekonomičtí a měli bychom šetřit peníze, vodu, využívat alternativní zdroje energií a šetřit zdroje neobnovitelné.
Měli bychom se zajímat o to, co jíme, co si oblékáme a čím se malujeme a snažit se kupovat takové výrobky, které nejsou škodlivé ani pro nás ani pro životní prostředí.

Když vše spojím dohromady, představím si celkem jasné a jednoduché pokyny:
  • Šetři vodu. Zavři kohoutek, když se mydlíš, čistíš si zuby,...
  • Choď více pěšky, jezdi na kole nebo si třeba kup auto na plyn.
  • Kupuj si BIO potraviny, podporuj rodinné, lokální firmy, farmy, chovy.
  • Kupuj si oblečení od ověřených prodejců, kteří šijí mimo Asii nebo od menších firem.
  • Čti složení kosmetiky a kupuj takovou, která nebude obsahovat škodlivé látky.
  • Přemýšlej nad tím, co si kupuješ. Potřebuješ to? Obejdeš se bez toho?
Pokyny jsou vážně snadné, chce to jen trochu přemýšlení navíc. Ale přeci jen tady jeden problém je a tím problémem jsou peníze. Bez většího obnosu peněz totiž nelze některé body splnit.
Ráda si koupím BIO potraviny, ale jejich cena je téměř vždy vyšší, než cena "klasických" potravin. Chtěla bych si koupit tričko od menší značky, ale stojí několikanásobně víc, než tričko z "háemka". Chtěla bych si koupit přírodní kosmetiku netestovanou na zvířatech, ale nemůžu si ji dovolit.

Co mám tedy dělat?

Jak můžu být ekologická a zároveň ekonomická zároveň? Vše co je eko/bio/vegan je drahé a pokud chci být i ekonomická a šetřit peníze, neměla bych si to kupovat, jelikož to vlastně nutně nepotřebuji a můžu si koupit levnější alternativu. Což je výhodné pro mě, ale není to ekologické.

Zkrátka nedokážu pochopit, jak něco co je dobré pro planetu nebo pro nás, může být dražší než to, co nám škodí. Zákonitě by to mělo být naopak. Cigarety jsou škodlivé a také jsou drahé, alkohol je také drahý. Jsme pak vlastně nuceni kupovat to levnější a škodlivější jídlo/oblečení. Proč no není naopak?

Já jsem na tom zatím tak, že oblečení, jídlo i kosmetiku nakupuji podle ceny, ne podle toho, odkud je a co obsahuje. Bohužel nemohu jinak.
Snažím se to ale kompenzovat v jiných věcech. Šetřím vodu, třídím odpad, nekupuji si balené vody a snažím se hledat další způsoby, jak planetě ulehčit.

PROSTĚ NEMŮŽU BÝT EKOLOGICKÁ A ZÁROVEŇ EKONOMICKÁ.
 
Napište mi, jak se k této problematice stavíte Vy a co děláte pro naši planetu a hlavně pro sebe. Šetříte si na kosmetiku nebo na oblečení?

13 komentářů:

  1. Taky si některé věci nemůžu pořídit, například to oblečení jak píšeš, nakupuji v H&M a podobných, protože na dražší nemám, sem tam si ušetřím na dražší kosmetiku, ale obyčejně používám kosmetiku z drogerky (opět na dražší nemám), sem tak si také pořídím BIO potraviny, ale opět, často jsou dražší než ty co si mohu dovolit, takže občas vyrazím na farmářské trhy a tak, ale nejčastěji nakupuji v Tescu apod. Jinak také dělám to co ty, snažím se šetřit vodu, papíry házet do papírů atd. Takže tě chápu, dle mého lepší nějaká pomoc než žádná, až budu mít na dražší kosmetiku atd. tak si jí s chutí pořídím :)

    Smile Thess

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že v tom nejsem sama. Máš v pravdu v tom, že je lepší malá pomoc, než žádná. Přesně tak, až budu mít možnost dovolit si dražší kosmetiku/oblečení, tak si jí koupím. Teď tu možnost bohužel nemám.
      Moc děkuji za komentář. :)

      Vymazat
  2. Já oblečení řeším tím, že většinou nakupuji v sekáči :) Ne všechno, ale hodně věcí. Některé věci pak u známé v malém butiku, protože nám dává slevu, díky čemuž to pak vyjde stejně jako HM, CA a podobné obchody.
    Co se týče kosmetiky, je to jak kdy. Díky tomu, že používám jen řasenku, teď jsem začala používat i rtěnky, a linky, tak moc neutrácím, a sem tam si koupím třeba od Yves Rocher, když mají akci (Není to přírodní, ale je netestovaná). A co se týše vlasové kosmetiky, tak jsem objevila úžasné přírodní šampony atd. u české značky Bione Cosmetics, kde šampon stojí okolo 70kč, takže mě to nezruinuje :)
    Bio potraviny nekupuji, na ty opravdu peníze nemám, a když se snažím šetřit, tak se to prostě nedá...

    Králík v krabici

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mám pár kousků ze sekáče, ale já si tam většinou nevyberu. U nás žádné nejsou a v Praze moc často nejsem. Na mě je třeba kosmetika z Yves Rocher docela drahá. Tu značku neznám, kouknu se po tom. Já se právě snažím také šetřit, nekupovat si zbytečné věci,... a bio potraviny jsou celkem drahá položka na nákupním seznamu.

      Vymazat
    2. Já v YR kupuju taky jen ve slevě, třeba řasenku jsem si tam za 200kč koupila, protože jsem na ni slyšela dobré recenze, ale za těch 400 nebo kolik stojí normálně, bych ji nekoupila.
      Jinak v Olmu máme sekáčů dost, hodně se vyplatí třeba Textile house, když má všechno za 60/40 (normálně tam mají věci za 300 a víc, ale v tyhle týdny se dají pořídit krásné kousky za pakatel). Já se jinak v kupování oblečení moc nevyžívám, takže mi všechno vydrží poměrně dlouho :)
      Jinak já teď musím šetřit, potřebuji nový telefon, vybrala jsem si dražší než obvykle. Peníze na něj mám, ale tím pádem chci šetřit, abych nebyla úplně na nule, takže prostě přestávám chodit do obchodů a koukat na akce (Lidl ze mě vysává peníze hrozně :D )

      Vymazat
  3. Ahoj Leni, supr téma! :) Já se taky snažím být maximálně ekologická i ekonomická, hodně doma vařím což je levnější i zdravější. Nekupujeme balené vody, zavařuju, děláme bezový sirup, co nejvíce domácích věcí, včetně pečiva, které taky vyjde levněji a je zdravější. Oblečení hodně řeším v sekáčích, bazárcích, vinted apod. Ceny jsou nesrovnatelné a nikdy předtím jsem neměla tak plnou šatnu :) Dětské oblečení to samé, 90% pořizuju z druhé ruky. Co se týče drogerie, nekupuju to nejlevnější, snažím se dívat na složení, ale moc neutrácím a kupuju až když mi konkrétní věc dochází-ne do zásoby. Taky často dělám doma čistky a nevyužívané věci se snažím prodat, ať už se to týká drogerie, oblečení, vybavení, nábytku atd atd. Vybavení domu řeším hodně různými proměnami, upravuju starší věci, natírám, šiju, tvořím různé dekorace. Autem jezdí přítel denně do práce, já s malou většinu zvládnu pěšky, takže nevyužíváme ani mhd. Třídíme odpad a letos mám v plánu začít na zahradě pěstovat zeleninu a nějaké menší ovoce jako hrozny, brusinky, jahody a borůvky. Bio se nemusí jen kupovat v obchodě, třeba jablíčka a ořechy máme ze zahrady od našich apod. ;) Dost nakupuju i ve zdravé výživě, některé věci jsou extra zdravé a i levné (jáhly, pohanka, mák, lněné semínka, celozrnná mouka, natural rýže atd). Ovoce a zeleninu kupuju hlavně sezónní. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kami, díky za tipy. Jak jsem psala výše, já si bohužel v sekáči nevyberu noc. Prodávat se také snažím, ale moc se mi to nedaří no. :) Bydlím na vesnici, takže domácího ovoce, zeleniny a vajec máme dost, ale přece jen jogurty, mléko apod. stále kupujem v obchoďáku.

      Vymazat
  4. Taky mi prijde, ze to vubec nejde dohromady. Ekonomicka se snazim byt, no ta ekologie je urcite horsi. Jak pises, trideni odpadu, zbytecne nekupovat pet lahve nebo setrit vodou se snazim taky, ale na kupovani bio potravin a kosmetiky nemam penize ani ja a ani rodice, takze to bohuzel proste nedokazu dodrzovat, i kdyz mi treba Fair Trade prijde jako opravdu skvela vec a rada bych ji podporovala... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si říkám, že až budu bydlet sama nebo s přítelem, bude to snažší být ekologická. Rodiče na bio a eko moc nejsou, je jim to asi jedno, takže je těžší po nich chtít aby kupovali dražší věci, když jim to nevadí.

      Vymazat
  5. Kosmetiku si kupuju Alverde a Alteru, což jsou zrovna dost levný značky, takže tam by to šlo. Jídlo už je horší no, ale vesměs nejím stejně nic jinýho než těstoviny, zeleninu a ovoce, oblečení je asi u mě ten největší hřích i když teď jsem nakoupila super věci v sekáči, tak asi budu pokračovat, abych byla víc eko i eko .)
    Držím palec, ať to taky nějak zmákneš .)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nevím no, mně třeba Alverde přijde docela drahé. Jasně, není tak drahé jako třeba theBalm, ale není tak levné jako třeba Catrice nebo essence. A s kvalitou to prý docela pokulhává. Nevím no. S jídlem je to asi nejhorší, já jsem oproti tobě jedlík a ráda si dopřávám. :)
      Také ti držím palce.

      Vymazat
    2. Mi nepřijde řasenka za stovku drahá teda, ale je to věc názoru... Každopádně kámoška má v obchodě kosmetiku s názvem Cosm'etika či tak nějak, tak mrkni na to. Nevím kolik stojí, ještě jsem tam u ní nebyla, ale jsou vegan, takže pro mě už teď úspěch .)

      Vymazat