O. Pavel- Smrt krásných srnců

Další maturitní kniha. V našem seznamu je sice jen Smrt krásných srnců, ale v knihovně jsem si půjčila Zlaté úhoře, kteří obsahují i Smrt krásných srnců( je to "dvojkniha")
Obě knihy byly zfilmované a já je poprvé viděla v dětství. To jsem je moc ráda neměla, byly pro mě až moc ošklivé.

O knize ZDE
O filmu ZDE

Na čtení této knihy jsem se opravu těšila. Časem jsem si filmy oblíbila, i když nemají zrovna optimistického ducha. Jako většina filmů z dob okolo druhé světové války. Četla se mi velmi pěkně, zvládla jsem ji za cca 4 dny. Nemůžu říct, že bych nad knihou nepřemýšlela. Přemýšlela sem nad ní snad pokaždé, když jsem ji zavřela. O ději nemůžu říct, že je překvapivý apod. jelikož jsem viděla filmy a věděla jsem co očekávat. Ovšem celkový příběh je opravdu zamyšlení hodný. Stejně tak jako celá druhá světová válka. Téma židovství je pro mě velmi zajímavé už jen právě kvůli osudu, který je měl všechny čekat během války. Ve většině filmech a knihách mi přišlo, že židé se podle autorů chovali spíše pasivně, ale v knihách Oty Pavla se jen tak snadno nevzdali. Já osobně mám radši Zlaté úhoře, rybářství jako takové je mi velmi blízké, stejně tak jako Berounka. V knihách je ukryt i hlubší význam a to už proto, že Pavlovi knihy jsou z jeho života. Sám byl z židovsko-české rodiny a sám měl problémy s nacisty. Jeho knihy jsou založené na pravdě. I proto se Pavel velmi liší od ostatních autorů, kteří psali o židovské tématice.

Kniha je trochu jiného řádu, než čtu běžně. Ale přesto, že mě více zajímá fantasy a sci-fi, válečná tématika je pro mě něco "nutného" a potřebuji o tom vědět co nejvíce informací. Ať už pravdivé ze života nebo smyšlené v knihách.

Měla jsem štěstí a se školou jsme se jeli podívat do jeho rodného města, do Buštěhradu. Kde má také Ota Pavel své muzeum, v domě kde dřív bydlel. Táta, jelikož jezdí na Berounku několikrát ročně rybařit se jednoho dne za bouřky schoval k nějakému pánovi do chaty, načež zjistil, že má tu čest pobýt u Pavlova vnuka.
Ota Pavel je mi jako spisovatel velmi blízký a ráda si jeho knihy čtu i teď, i když už po několikáté. A pokud se ještě najde někdo, kdo knihy nečetl/ filmy neviděl, určitě by to měl ihned a neprodleně napravit. Opravdu to stojí za to.

P.S.: V pravém menu si můžete všimnout nového, rozrůstajícího se abecedního seznamu autorů :)

2 komentáře:

  1. Knížku jsem zatím nečetla, ale film znám moc dobře :)
    TWF Kami*

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Filmy jsou prostě úžasné, dřív jsem je vážně ráda neměla, ale teď je zbožňuji :) Děkuji za komentář :)

      Vymazat